Pariisi on kuuluisa kaupunkipyöristään, joiden avulla pyöräilyn suosio kaupungissa on noussut huimasti. Kaupunkipyöräjärjestelmä voi olla toimiva vain, jos pyöriä on tarpeeksi saatavilla (pyöräasemia on tiuhasti), ne ovat käyttökelpoisia (toisin kuin Helsingin värkit) ja lainaaminen on yksinkertaista. Nämä kaikki kohdat täyttyvät Pariisissa.
Brysselkin on ottanut mallia Pariisista, mutta kaupungille muutenkin niin tyypillisellä ”ei täysin toimivalla” tavalla. Kaupunkipyöräjärjestelmää ei kannattaisi ottaa käyttöön puolivillaisesti, koska muuten se jää käyttämättä, eikä integroidu osaksi liikennekulttuuria. Brysselin ongelma on se, että aivan keskustan (joka on vielä ikävän mäkinen) ulkopuolella pyöräpisteitä on liian harvassa. (Sivuhuomautuksena: yksi kaupungin työntekijöiden tehtävistä on tuoda ydinkeskustasta autolla pyöriä takaisin ”yläkaupunkiin”, sillä pyörillä ei jakseta polkea ylös mäkeä.)
Skandaalimaisinta on se, että esimerkiksi aivan keskustan vieressä olevassa Ixellesin kaupunginosassa ei pyöriä ole lainkaan! Tämä johtuu siitä, että Bryssel ei ole yksi kaupunki, vaan läjä kuntia, jotka voivat tehdä päätöksensä itsenäisesti, näemmä myös ainakin joissain liikenneasioissa. Lähidemokratiaa, mutta ei aina kovin loogista.
Onneksi muuten niin edistyksellinen Ixelles on tehnyt vihdoin päätöksen asentaa kaupunkipyöräjärjestelmä alueelleen. Mahtavaa!
Flageylla on varmasti pyörät harvassa, kun ihmiset huomaavat, että pyörällä pääsee ydinkeskustaan puolet nopeammin kuin kävelyvauhtia matelevalla bussilla numero 71.
Comments
4 vastausta artikkeliin “Pyöriä! Vihdoin!”
Helsingin on ehdottomasti syytä pitää mielessä juuri se, että ”kaupunkipyöräjärjestelmää ei kannattaisi ottaa käyttöön puolivillaisesti, koska muuten se jää käyttämättä, eikä integroidu osaksi liikennekulttuuria.”
Osaisitko heittää esim. ranskalaisin viivoin muutamia lisäpointteja aiheesta? Mitkä asiat ovat menneet Brysselissä ”mäkeen”?
-Ehdottomasti suurin ongelma on se, että pisteitä on liian harvassa (ixellesiläisenä tämä on tietysti estänyt mua ja naapureitani käyttämästä). Jos sattuu asumaan ihan pisteen vieressä, niin järjestelmä on varmaan melko ok.
-Huonoa on myös se, että kaikilla asemilla ei voi maksaa, jollei ole ”jäsen”.
-Muuten pyörät ovat käytännössä samat kuin Pariisissa.
-Pyöräilyn suurin este Brysselyssä on kyllä autoilukulttuuri, joka on välinpitämätön pyöräilijöiden oikeuksista. Varsinkin yöllä on kyllä välillä luu kurkussa.
Onko pisteitä siis vain tietyllä kantakaupunkialueella? Saako niitä käyttää vain tietyllä alueella vai joka puolella kaupunkia? Oisko karttaa niiden käyttöalueesta tai pisteistä?
Tuolta voi kurkata: http://www.villo.be/Toutes-les-stations/Carte-des-stations?KeyWords=levure
En tiedä, että olisi rajoituksia käyttöalueessa, ei ainakaan Brysselissä sellaisesta välitetä.
Kartta itse asiassa näyttäisi siltä, että niitä olisi aika tiheään, mutta suurin ongelma on ollut Ixellesin alueen tyhjyys, mutta tämähän nyt on parantumassa. Silti voisi olla tiheämmin ja laajemmin.