Olin tänään Demos Helsingin ja Juhlaviikkojen järjestämillä Toisilta oppimisen festareilla eli Koulussa Lapinlahden vanhassa mielisairaalassa. Ensinnäkin oli mahtavaa päästä käyttämään tuota rakennusta, jonka säilyttämisen puolesta on hienosti taisteltu. Sairaalan säilyttäminen on ollut minulle kamppilaisena yksi niitä merkittäviä kaupunkitilan kamppailuja, jotka ovat innoittaneet mukaan kaupunkipolitiikkaan.
Onneksi mielenterveystyö ja kuntoutus ovat ilmeisesti säilymässä Lapinlahdessa, mihin hieno vehreä alue historioineen sopii hyvin. Koulussa argumentaatiotyöpajassa ihmiset esittivät myös muita hyviä käyttöideoita: avoin koulu, ravintola- tai Itämeri-keskus. Tärkeintä olisi säilyttää paikan avoimuus, kuten ympäröivä upea puisto kaupunkilaisten käytössä. Nykyisin rakennuksessa toimii päiväkoti ja uusille päiväkotipaikoille olisi todella tarvetta.
Avointa käyttöä ja kuntoutusta voisi myös tukea Koulun tyyppinen toiminta eli toinen toiselta oppiminen. Itse pääsin tänään muistelemaan omaa koulua piirustustunnilla ja välitunnnin naruhyppelyllä, kertaamaan vapaauinnin alkeet ja oppimaan argumentaation viisi periaatetta: kuuntele toisen argumentit, valitse sanasi, huomioi eri näkökulmat, laita itsesi likoon ja ilmaise itsesi selkeästi. Ymmärsin myös Nietzshen ja Foucault’n ajattelun yhtäläisyydet. Joku voi kritisoida Koulua oppimisen supermarketiksi, jossa shoppailaan lyhyillä oppitunneilla. Itse ajattelen, että on kiinnostavaa päästä helposti kokeilemaan kaikkea, minkä jälkeen voi valita, missä taitojaan syventää. Toisaalta periaate oman tiedon jakamisesta ja toisilta oppimisesta olisi hyvä saada käytäntöön myös perinteisimmissä kouluissa ja ihan arkielämässä.
Comments