Odotettavissa taas ruokakriisi?

Süddeutsche Zeitung kirjoittaa tänään maataloustuotteiden hintojen rajusta noususta. Yhdysvaltojen keskilännen kuivuuden aiheuttama huono sato yhdistettynä tyhjiin viljavarastoihin on aiheuttanut esimerkiksi maissin 50 prosentin hinnan nousun kesäkuun jälkeen. Soija maksaa enemmän kuin koskaan!

Tämä tietää kalliimpaa ruokaa meille kaikille, mutta huonoin tilanne on kehitysmaissa. Pahimillaan edessä voi olla jopa vuosia 2007-2008 vakavampi ruokakriisi. Viime vuosina viljaa on kulutettu enemmän kuin tuotettu. Tässä on taas yksi syy suosia kasvissruokaa, sillä kasvava lihateollisuus syö viljaa enemmän kuin nälkäiset ihmissuut.

Vähemmän keskusteltu ongelma on se vaikeasti ymmärrettävä fakta, että ruualla myös spekuloidaan. Esimerkiksi keinottelu vehnällä on nostanut rajusti sen hintaa. Tämä sotii yleistä moraalia vastaan.

Hintojen nousu rankaisee kehitysmaita monellakin tapaa. Ensinnäkin entiset viljantuottajamaat ovat vuosien saatossa tulleet riippuvaisiksi ulkomailta tuodusta viljasta. Esimerkiksi Kenian viljantarpeesta tuodaan 60 prosenttia, ja paikalliset tuottajat eivät voi kilpailla EU:n ja Yhdysvaltojen tukeman halpaviljan kanssa. Nyt käynnissä olevassa EU:n maatalouspolitiikan uudistuksessa ei ole huomioitu tarpeeksi tukipolitiikkamme negatiivisia vaikutuksia kehitysmaiden ruokaturvaan. Suomen tulisikin ajaa aktiivisesti tässä suunnanmuutosta. Hintojen nousun ainoa positiivinen puoli saattaakin olla paikallisen tuotannon kysynnän lisääntyminen. Kehitysmaat tarvitsevat kuitenkin tukea oman tuotannon uudelleenkäynnistämisessä.

Yksi ongelma on myös se, että syötäväksi kelpaava viljaa (ja toisaalta viljelyalaa, kuten esimerkiksi palmuöljyn tapauksessa) menee yhä enemmän biopolttoaineiden raaka-aineeksi. Jopa Saksan kehitysministeri Dirk Niebel (FDP) on vaatinut Biosprit E10:n myynnin lopettamista Saksan huoltoasemilla. ”Kyse on konfliktista tankkauksen ja lautasen välillä”, sanoi hän tv:ssä. Kumman sinä valitsisit? Niebel kuitenkin luultavasti ajaa kommentillaan pääasiallisesti saksalaisen autoteollisuuden, joka on kytkeytynyt öljyteollisuuteen, asiaa.

 


Posted

in

,

by

Comments