Eilen sotelautakunnassa jatkettiin keskustelua vammaisten tukien tarkistamisesta Helsingissä. Joulukuussa teimme päätökset, ettei irroitettujen matkojen tarkistuksia tehdä ja muista tarkistuksista meille annetaan selvitys ennen etenemistä. Eilen kuitenkin meille annettiin ymmärtää, että päätöstemme sanamuodot estivät yksilölliset päätökset, joten oli tehtävä uusia päätöksiä. Virasto tietenkin ehdotti, että edettäisiin tukien tarkistamisessa heidän jo aiemmin esittämällään tavalla.
Joulukuussa siis päätimme:
”Kuljetuspalvelujen osalta lisätään toimintakyvyn arvioinnin tukena fysioterapeuttien tekemiä tutkimuksia ja koematkoja. Varmistetaan, että tehdään määräaikaisia päätöksiä vain silloin, kun asiakkaan toimintakyvyssä on odotettavissa paranemista. Tilausjärjestelmästä irrotettujen asiakkaiden suhteen ei tehdä tarkistuksia”
”Vammaistyön lyhytaikaishoidon ja omaishoidon lomituksen yhteensovittamisen suhteen ei tehdä mitään muutoksia, ennen kuin aiheesta tuodaan lautakuntaan ennen tätä selvitys, jossa kuvataan tehtävien muutosten budjettivaikutukset sekä vaikutukset harkinnanvaraisen palvelun määrään”
”Henkilökohtaisen palvelutarpeen arviointiin ei tehdä muutoksia, ennen kuin lautakunnalle on esitetty selvitys, mitkä ovat muutoksen kustannusvaikutukset sekä vaikutukset henkilökohtaisen avun määrään ja sen saamisen kriteereihin.”
Lyhytaikaishoidon ja omaishoidon lomituksen yhteensovittamisesta saimme selvityksen, mutta emme nähneet, että sen perusteella vielä voisi tietää tarkkaan, mitkä vaikutukset yhteensovittamisella on. Virasto esitti, että ”tehostetaan vammaistyön lyhytaikaishoidon ja omaishoidon lomituksen yhteensovittamista niin, että harkinnanvaraista palvelua voidaan kohdentaa sitä eniten tarvitseville henkilöille.” Sinänsä yhteensovittamista pohditaan koko ajan. Yksilöpäätöksiä emme tietenkään halunneet estää, joten hyväksyimme alla olevat tarkennukset. Kysyin vielä erikseen erityislapsenvahtipalvelun eli elva-tuesta ja virasto vakuutti, että palvelu jatkuu kuten ennenkin ja toteutetaan vain normaalia tarkastelua tuen saamisen perusteista.
Saimme läpi:
”Lautakunta edellyttää, että palvelut tuodaan uudelleen lautakunnan käsittelyyn, kun vaaditut selvitykset kustannusvaikutuksista ja palvelujen saatavuudesta on saatu.”
”Lautakunta edellyttää, että yhteensovittaminen ei johda sellaisen palvelun heikentämiseen, joka tukee asiakkaan tai hänen omaisensa fyysistä tai psyykkistä hyvinvointia tai arjessa selviytymistä.”
Viraston esitys oli, että tilausjärjestelmästä irrotettujen asiakkaiden osalta tehdään tilannearvio ja päätösten tarkistukset. Saimme läpi erittäin pienellä enemmistöllä seuraavat linjaukset:
” Matkojen tilausjärjestelmästä irrotettujen asiakkaiden osalta tehdään tilannearvio ja päätösten tarkistukset mutta tilausjärjestelmästä irrottamisen kriteereitä ei tiukenneta verrattuna nykyiseen.”
”Yhdistellyistä kuljetuksista irrottamisesta palauttamista koskevat päätökset voidaan panna täytäntöön, kun lautakunta on saanut selvitykset irrotettujen asiakkaiden määrästä, irrotusten kustannusvaikutuksista ja odotusajoista.”
Emme kuitenkaan saaneet läpi henkilökohtaiseen apuun liittyvää esitystä, joten ”henkilökohtaiseen palvelutarpeen arviointia tarkennetaan niin, että henkilökohtainen apu kohdentuu välttämättömään avun tarpeeseen ja vältetään päällekkäisiä palveluja”. Läpi ei siis mennyt: ”Henkilökohtaisen avun nykyisiin myöntämiskriteereihin tai -käytäntöihin ei tehdä muutoksia, ennen kuin lautakunnalle on esitetty selvitys niiden vaikutuksista.”
Muut kirjoitukseni liittyen sosiaali- ja terveyslautakuntaan
Comments