1) Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle sosiaali- ja terveysministeriön Uusimaa-PKS-Helsinki sote-erillisselvityksen loppuraportista
Lähtökohtaisesti lausunto on positiivinen suhteessa loppuraporttiin, jonka mukaan ”Erillisselvityksen ohjausryhmä esittää loppuraportissa yhteisen jatkovalmistelun pohjaksi yksimielisesti vaihtoehtoa, jossa Uudellamaalla olisi neljä itsehallinnosta aluetta ja lisäksi Helsingin kaupunki, jolla olisi sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien järjestämisvastuu itsehallintoalueita vastaavasti. Erikoissairaanhoidon järjestämisvastuu olisi ensisijaisesti ja yleisesti itsehallinnollisilla alueilla ja toissijaisesti ja lailla säädetysti HUSilla.”
2) Opioidiriippuvaisten korvaushoidon hankinta
3) Päihdehoitopalvelujen hankinta
Psykiatria- ja päihdepalvelut on menneen vuoden aikana uudistanut omia palvelujaan toipumisorientoituneen hoitojärjestelmän mukaiseksi. Omien palvelujen lisäksi myös kaikkien psykiatria- ja päihdepalvelujen hyödyntämien ostopalvelujen halutaan soveltuvan toipumisorientoituneeseen hoitojärjestelmään. Päihdehoitopalvelujen kilpailutuksen valmistelu näistä lähtökohdista on aloitettu keväällä 2019.
4) Selvitys kaupunginhallitukselle toteutumatta jääneistä sitovista toiminnallisista tavoitteista
Muihin voi tutustua tarkemmin esityslistasta, mutta eniten kaupunkilaisia kiinnostanee terveysasemille pääsy ja siinä tehdyt toimeenpiteet, mikä on huolettanut itseäni paljon viime vuonna. Seuraava on lainaus esityslistalta:
”Terveysasemien kiireettömän hoidon osalta mittarina oli, että asiakas pääsee lääkärin kiireettömälle vastaanottoajalle keskimäärin 10 vuorokauden sisällä (kolmas vapaa aika kalenteripäivissä, T3 alle 10 vuorokautta). Tavoite ei toteutunut, ja keskimääräinen T3-aika oli 25 vuorokautta. Myöskään mittari, että T3 on kaikilla terveysasemilla vuoden lopussa alle 20 vuorokautta kaikilla terveysasemilla, ei toteutunut. T3 aika oli alle 20 vuorokautta kuudella (6) terveysasemalla.
Terveyskeskuslääkäreiden viroista 74 prosenttia oli täytetty vakinaisella viranhaltijalla, ja kokonaan hoitamattomia virkoja oli joulukuussa 20 prosenttia. Palveluja tarjotaan terveysasemilta enenevässä määrin muuten kuin lääkärivastaanottojen muodossa. Terveysasemat ovat lisänneet sähköisten palvelujen mahdollisuutta kaikissa asiakaskontakteissa: sähköisen yhteydenoton kahdensuuntainen viestintä potilastietojärjestelmässä, chat, chatbot, etälääkäritoiminta, Omaolo-palvelun laajentuminen ja Apotin Maisa-portaalin käyttöönotto lokakuussa 2020. Edellä mainitut sähköiset palvelut vapauttavat lääkärien aikaa potilastapaamisiin. Monialaiseen työhön panostetaan hyödyntämällä eri ammattiryhmien osaaminen järkevällä työnjaolla muun muassa hoitajien reseptinkirjoitusoikeuden laajentamisella ja tukipalvelujen kuntoon saattamisella.Lääkärivajeen vuoksi Helsingin terveysasemat ottivat käyttöön suoraostosetelin helmikuussa 2019 ja palvelusetelin lokakuussa 2019 lääkärin vastaanottojen tarjoamiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Lisäksi vuoden 2020 aikana valmistellaan terveysasemapalvelujen osalta sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitys 1‒2 terveysaseman palvelujen ulkoistamisesta.
Helsingissä terveysasemalääkäreiden palkkataso on selkeästi alhaisempi verrattuna muihin pääkaupunkiseudun kuntiin. Terveysasemalääkäreiden saatavuuden parantamiseksi maksetaan vuoden 2020 alusta kaikille terveysasemien potilastyötä tekeville lääkäreille määräaikaista tehtävälisää, joka on täyttä työaikaa tekevillä 1 000 euroa kuukaudessa. Lisäksi Helsingin palkkakehitysohjelma tuo kaikille lääkäreille 250 euron pysyvän palkankorotuksen. Lääkärirekrytoinnin tehostamiseksi on hankittu rekrytointiapua ulkopuoliselta palveluntuottajalta ja käynnistetty yhdessä henkilöstöpalvelujen kanssa hanke, jossa yhtenäistetään rekrytointiprosessit, monipuolistetaan markkinointia ja lisätään Helsingin houkuttelevuutta työpaikkana.
Terveysasemat ja sisätautipoliklinikka -palvelun johtamista on uudistettu, jotta mahdollistetaan aikaisempaa vahvempi suunnittelu- ja johtamistyö alueellisissa monialaisissa palveluissa. Tämän lisäksi terveysasemien johtamista kehitetään vahvistamalla johdon osaamista ja vakiinnuttamalla Lean-menetelmien käyttö toiminnassa.”
Lisäksi mm. oikaisuvaatimuksia ja ilmoitusasioissa on keskustelussa:
-Toimeentulotuen Kela-yhteistyö.
-Lastensuojelun ja vammaistyön palvelujen seuranta ja johtamistoimenpiteet
Comments