Kirjoitin edellisessä blogimerkinnässäni: ”Monet tahot ovat lähestyneet erilaisilla kyselyillä ehdokkaita. Kyselyt ovat hyödyllisiä, koska ne saavat ihmiset pohtimaan tärkeitä teemoja ja ne muistuttavat näiden teemojen edistämisestä kunnissa.”
Tässä vastauksia muihin tulleisiin kyselyihin:
Olen allekirjoittanut lasten ja nuorten valtuutetun huoneentaulun ja sitoutunut Amnestyn suosituksiin kunnille.
Käytättekö itse omalla tietokoneellanne vapaita ohjelmia (esimerkiksi Firefox, Thunderbird, OpenOffice tai Linux)?
Vastaus: Käytän kotona. Pyrin edistämään vapaiden ohjelmien käyttöä.
Millaisena näette Linuxin ja vapaiden ohjelmien tulevaisuuden kunnissa?
Vastaus: Eri hallintoelimet siirtyvät YK:n ja EU:n suositusten mukaisesti käyttämään ensisijaisesti vapaita ohjelmistoja. Vastasin sen mukaan, mikä tavoitteeni on, sillä hallintoelinten tulisi siirtyä käyttämään vapaita ohjelmistoja. Ihmiset tuntuvat kuitenkin olevan melko muutosvastarintaisia tässä kysymyksessä. He tarvitsevat tietoa asiasta ja opastusta uusien ohjelmien käyttöön. Kun he huomaavat ohjelmien olevan helppokäyttöisiä, muutos on mahdollinen. Ilman tätä näen, että vapaiden ohjelmien käyttö tulee vain hieman lisääntymään.
Täytyisikö kaikkien kunnan jakamien ohjelmistojen, nettipalvelujen ja tiedostojen olla käytettävissä vapailla ohjelmilla
Vastaus: Kyllä, kuntalaisia tulee kohdella tasapuolisesti ja vapaiden ohjelmien tiedostomuodot toimivat todennäköisimmin useissa käyttöjärjestelmissä. Tasavertainen kohtelu ja avoimien ohjelmien käyttöön kannustaminen on tärkeää.
Oletteko itse halukas edistämään vapaiden ohjelmien ja Linuxin käyttöä kunnassanne?
Vastaus: Kyllä. Tulen tekemään tai tukemaan Linuxin/vapaiden ohjelmien käyttöä edistävän aloitteen, jos tulen valituksi.
Eläinystävänä vastasin Suomen eläinsuojeluyhdistysten liiton kyselyyn hyvin ”kyllä”-painotteisesti:
Kotieläintuotannon päästöt vauhdittavat ilmastonmuutosta enemmän kuin maantieliikenne. Pitäisikö kasvispainotteisen ruokailun edistäminen ottaa osaksi kunnallisia ympäristöohjelmia?
Vastaus: Kyllä, keskeisenä osana.
Pitäisikö julkisesti rahoitetuissa ruokahankinnoissa, kuten esimerkiksi kouluruokailuissa, huomioida tuotantoeläinten hyvinvointi yhtenä ostopäätösten perusteena?
Vastaus: Kyllä
Eläinsuojeluvalvontaa ollaan tarkentamassa. Pitäisikö eläinsuojeluvalvontaa tehostaa palkkaamalla useamman kunnan kesken päätoimisia eläinsuojelueläinlääkäreitä?
Vastaus: Kyllä
Tulisiko kunnan huolehtia loukkaantuneiden luonnonvaraisten eläinten hoidosta ja kuntouttamisesta?
Vastaus: Kyllä
Pitäisikö kuntien panostaa löytöeläinten hyvinvointiin yli lain säätämän minimin mm. siten, että ilman kotia jääneet eläimet pyrittäisiin sijoittamaan leikattuina ja rokotettuina uusiin, hyviin koteihin?
Vastaus: Kyllä, mahdollisimman paljon.
Comments
Yksi vastaus artikkeliin “Vastauksia eri tahojen kyselyihin”
Vastannut olen muun muassa myös kaupunkiliikkujien (www.kaupunkiliikkujat.fi/) vaalikoneeseen:
1. Joukkoliikenteelle tulisi järjestää täydet liikennevaloetuudet.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Joukkoliikenteen tulee olla nopeaa, jotta se todella houkuttelee ihmisiä jättämään auton talliin.
2. Jalankulkua tulisi tehdä miellyttävämmäksi panostamalla katujen, puistojen ja virkistysalueiden viihtyvyyteen.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Yksi tärkeimistä teemoista minulle kunnallisvaaleissa on julkiseen tilaan panostaminen. Tarvitsemme enemman avointa julkista tilaa kulttuuritapahtumille ja ihmisten spontaanille tee se itse -toiminnalle sekä tapaamisille. Tämä ei tarkoita Narinkkatorin tyylisiä betoniaukioita, vaan esimerkiksi tiloja nuorten omaehtoiselle tekemiselle ja vihreitä keitaita.
3. Jokeri 2 -linja tulisi käynnistää ennen vuotta 2012.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Poikittaiseen joukkoliikenteeseen tarvitaan pikaisesti parannuksia.
4. Raide-Jokerin toteuttamista tulisi nopeuttaa.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Kuten edellisessä kysymyksessä kommentoin, tulisi juuri poikittaiseen joukkoliikenteeseen panostaa. Raideratkaisut ovat ympäristöystävällisiä.
5. Pääkaupunkiseudun kuntien tulisi vaikuttaa siihen, että työsuhdematkalipun veroetu olisi 100 prosenttia.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
On tärkeää, että työtekijöitä kannustetaan käyttämään joukkoliikennettä.
6. ”Henkilöautolla asioinnin on sujuttava myös kaupunkien keskustoissa. Kävely- ja pyöräilykeskustan laajentaminen on toissijaista tähän nähden.” Olen:
Täysin eri mieltä
Ehdokkaan kommentti
Jos autolla täytyy keskustaan tulla, voi sen jättää autottoman alueen ulkopuolelle. Tällä autottomalla alueella joukkoliikenteen on toimittava niin hyvin, että autoilijat pääsevät liityntäparkkipaikoilta kulkemaan vaivatta.
7. Nykyisellään joukkoliikenteen tarkastusmaksu on 80 € ja pysäköintivirhemaksu 40 € (Helsingin keskustassa 50 euroa). Mielestäni:
Joukkoliikenteen tarkastusmaksun tulisi olla pysäköintivirhemaksua pienempi
Ehdokkaan kommentti
Mielestäni joukkoliikenteen tarkastusmaksu on liian suuri suhteessa pysäköintivirhemaksuun. Suhteen tulisi olla toisin päin. Joukkoliikenteen tarkastusmaksua ei tarvittaisi, jos siirryttäisiin ilmaiseen joukkoliikenteeseen.
8. Pyöräily on pääkaupunkiseudulla varteenotettava liikennemuoto, jonka kehittäminen on yhtä tärkeää kuin motorisoidun liikenteen.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Pyöräilyyn tulisi panostaa paljon nykyistä enemmän, sillä varsinkin lyhemmillä matkoilla se on lyömätön menopeli: nopea, ekologinen ja terveellinen. Tarvitsemme: * lisää erillisiä pyöräteitä ja pyoräkaistoja * selkeät merkinnät pyöräilijöiden ajoväylistä suuriin risteyksiin * katuja, joilla uskaltaa pyöräillä * ilmaisen mahdollisuuden ottaa pyörä mukaan joukkoliikennevälineisiin * rakennustyömailla korvaavat reitit myös pyöräilijöille * katollisia pyöräparkkeja esimerkiksi juna-asemille * pyöräteiden kunnossapitoa kaikkina vuodenaikoina * työsuhdepyörät * enemmän pyöräilijöille suunnattuja liikennemerkkejä
9. Lähipalveluiden tulee olla kävelyetäisyydellä kaikkialla pääkaupunkiseudulla.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Tähän tulisi pyrkiä. Kaupunki tulisi suunnitella siten, että palvelut ovat lähellä. Kaavoituksella tulee vaikeuttaa supermarketien rakentamista, joka tappaa lähikaupat.
10. Vesiliikenne voi täydentää joukkoliikenneverkostoa.
Osittain samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Vesiliikenteessä on potentiaalia, jota ei ole hyödynnetty. Panostaisin kuitenkin ensisijaisesti raideliikenteeseen.
11. Pääkaupunkiseudulle ei tule rakentaa uusia mittavia autoväyliä.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Massiivisiin autoteihin käytetyt rahat tulisi käyttää joukkoliikenteeseen.
12. Laajasaloon tulisi rakentaa raitiovaunuyhteys keskustasta Kruunuvuorenselän yli siltojen kautta.
Osittain samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Tämän hankkeen toteutustapaa pohdin vielä. Tärkeintä on, että joukkoliikenneyhteys keskustaan on nopea ja toimiva. Sen tulisi häiritä mahdollisimman vähän merialueen luontoarvoja.
13. Kannatan laajaa autotonta keskustaa Helsinkiin.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Tarvitsemme ihmisille tilaa. Keskustassa olisi ihan eri fiilis, jos tilan täyttäisivät toistensa seurasta iloitsevat ihmiset ja auringonpaisteesta nauttivat pyöräilijät.
14. ”Helsingin keskustaan on mahdollista lisätä pyöräkaistoja ja –teitä ottamalla niitä varten tilaa ajoradoista tai pysäköintitilasta.” Olen:
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Tarvitsemme nimen omaan pyöräkaistoja, koska niiden rakentaminen on helpompaa. Pyöräteillä sekaan sekoittuvat usein jalankulkijat ja pyöräilijöiden on vaikea edetä rivakasti.
15. Hämeentie tulisi varata joukkoliikenteen ja pyöräliikenteen käyttöön Hakaniemi-Kurvi -välillä.
Osittain samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Mainio idea, jos kulku autolla lähialueille voidaan järjestää jotain muuta kautta (vaikka toivoisin autoilun vähentyvän, niin ymmärrän tietysti asukkaiden tarpeen joskus liikkua autolla). Hämeentie on erityisen hankala pyöräilijälle. Akuuttina parannuskeinona olisi autotiestä/jalkakäytävästä kaistan lohkaiseminen pyöräilijöille.
16. Keskustatunnelivaraus tulee poistaa yleiskaavasta.
Täysin samaa mieltä
Ehdokkaan kommentti
Keskustatunneli lisää autoilua ja näin kiihdyttää ilmastonmuutosta.
17. Helsingin keskustaan tarvitaan lisää pysäköintipaikkoja.
Täysin eri mieltä