Juttu on julkaistu myös osin Kaupunkifillari-blogissa
HS kirjoittaa tänään jalkakäytävällä ajamisesta. HePon puheenjohtaja Janne Nurminen toteaa hyvin, että perinteiset kevyen liikenteen väylät ovat totuttaneet pyöräilijät kulkemaan jalankulkijoiden kanssa.
Jutussa mainitaan erityisiksi ongelmapaikoiksi Hämeentie, Mechelininkatu ja Runeberginkatu. Outo on, että jutussa ei tehdä sitä yksinkertaista johtopäätöstä, joka on ilmeinen: Pyöräkaistat näihin paikkoihin, niin jo loppui jalkakäytävällä ajelu! Joskus ratkaisut ovat yksinkertaisia.
Mechelininkadulle on jo pyörätie tulossa, mutta Hämeentien pyöräkaistasta ja Runeberginkadun pyöräkaistan jatkosta on puhuttu niin paljon, tässäkin blogissa, että luulisi ratkaisun olevan siis jo selvä kaikille.
Helsingissä löytyy paljon muutakin kehitettävää, mistä olen kirjoittanut aiemminkin, mm. autottomista kaduista, pyöräilyn ja joukkoliikenteen yhdistämisestä mm. Berliinissä, kaupunkipyöristä, yksisuuntaisista kaduista ja pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden erottamisesta.
Baana on hieno alku pyörätiellä kohti pyöräilykaupunkia. Baana tarvitsee varrelleen kahviloita, kohtaamispaikkoja, nurmikkoja istuskelua varten. Ennen kaikkea baana tarvitsee sisaruksia: Kantakaupungissa on satoja monikaistaisia liikenneväyliä, yksi hyvä pyörätie ei riitä.
Comments