Tein valtuustoaloitteen yömetrosta

Helsingin valtuustossa tehtiin aloite yömetroliikenteen palauttamisesta

Vihreät varavaltuutetut Laura Nordström ja Antti Möller tekivät eilen Helsingin kaupunginvaltuustossa valtuustoaloitteen yömetroliikenteen palauttamisesta. Tärkeimpänä perusteena on länsimetron myötä lisääntyvä metron saavutettavuus.

Aloitteen allekirjoittaneet valtuutetut esittävät, että “Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä ja Helsingin kaupunki selvittävät, miten yömetro ja bussien yöliikenne olisi parhaiten sovitettavissa yhteen sekä mahdollisuutta palauttaa yömetroliikenne viikonloppuisin länsimetron aloittamisen yhteydessä. Samalla tulee selvittää, voisiko metro liikennöidä myös arkisin hieman myöhempään”. Aloitteen allekirjoitti enemmistö valtuustosta, yhteensä 43 kaupunginvaltuutettua.

Metron käyttäjät ovat vuodesta toiseen tyytyväisimpiä joukkoliikenteen matkustajia, joten on perusteltua etsiä tapoja lisätä sen käyttöä. 8.11.2013 – 31.12.2014 helsinkiläiset pääsivät nauttimaan metron yömetroliikenteestä perjantaisin ja lauantaisin klo 23.30–1.30. Matkustajia oli keskimäärin 3 200 matkustajaa yötä kohden, vaikka asiasta tiedotettiin melko vähän.

HSL:n hallitus lopetti kokeilun viitaten kustannusten kalleuteen ja Helsingin kantakaupungin sisällä tapahtuvien matkojen suureen osuuteen. Samalla se päätti, että selvitetään “onko metron yöliikenteessä päällekkäisyyttä bussilinjojen kanssa”, mitä myös Helsingin kaupunginhallitus ja kaupunkisuunnittelulautakunta olivat edellyttäneet lausunnoissaan.

“Tämä selvitys tehtiin heti kokeilun jälkeen liian kevyesti, vaikka yömetrokokeilun yhteispeli bussiliikenteen kanssa olisi voitu toteuttaa tehokkaammin. Nyt olisi aika selvittää asia kunnolla. Länsimetron liikennöinti tulee muuttamaan Helsingin ja Espoon välistä bussiliikennettä sekä metron saavutettavuutta merkittävästi. Tämä antaa oleellisen lisäsyyn tutkia tilanne uudelleen,” vaatii Laura Nordström.

“Yömetro palvelisi niin vapaa-ajan matkustajia kuin työssäkäyviä kaupunkilaisia. Metron myöhäisvuorojen kysyntä myös arkisin on todennäköisesti kasvanut, sillä esimerkiksi kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen on lisännyt myöhäisiltaan asti työskentelevien määrää,” toteaa Antti Möller.

ITSE ALOITE

Metron käyttäjät ovat vuodesta toiseen tyytyväisimpiä joukkoliikenteen matkustajia. 8.11.2013- 31.12.2014 helsinkiläiset pääsivät nauttimaan metron yömetroliikenteestä perjantaisin ja lauantaisin klo 23.30–1.30. Matkustajia oli keskimäärin 3 200 matkustajaa yötä kohden.

HSL:n hallitus lopetti kokeilun viitaten kustannusten kalleuteen ja Helsingin kantakaupungin sisällä tapahtuvien matkojen suureen osuuteen. Samalla se kuitenkin päätti, että selvitetään “onko metron yöliikenteessä päällekkäisyyttä bussilinjojen kanssa”, mitä myös Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta ja kaupunginhallitus olivat omissa lausunnoissaan edellyttäneet.

Tämä selvitys tehtiin heti kokeilun jälkeen melko kevyesti, vaikka yömetrokokeilun yhteispeli bussiliikenteen kanssa olisi voitu toteuttaa tehokkaammin. Nyt olisi aika selvittää asia kunnolla.

Länsimetron liikennöinti tulee muuttamaan Helsingin ja Espoon välistä bussiliikennettä sekä metron saavutettavuutta merkittävästi. Muun muassa Lauttasaari ja Otaniemi tulevat metron varrelle. Tämä antaa oleellisen lisäsyyn tutkia tilanne uudelleen.

Yömetro palvelisi niin vapaa-ajan matkustajia kuin myöhään työskenteleviä kaupunkilaisia. Kysynnän voi olettaa kasvaneen, sillä kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen on lisännyt myöhäisiltaan asti työskentelevien työntekijöiden määrää.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä ja Helsingin kaupunki selvittävät, miten yömetro ja bussien yöliikenne olisi parhaiten sovitettavissa yhteen sekä mahdollisuutta palauttaa yömetroliikenne viikonloppuisin länsimetron aloittamisen yhteydessä. Samalla tulee selvittää, voisiko metro liikennöidä myös arkisin hieman myöhempään.


Posted

in

, ,

by

Comments