Mechelininkadun muutoksia – puut voisi vaihtaa osissa?

Monet ovat varmaan lukeneetkin Mechelininkadun muutostöistä. Viralliset suunnitelmat löydät täältä.

On aivan upeaa, että Mechelininkadulle saadaan vihdoin pyörätiet vuosien odotuksen jälkeen. Henkihieverissä siinä on saanut aina pyöräillä, joten en ole ihmetellyt niitä, jotka ovat heikkohermoisempina valinneet ajamisen jalkakäytävällä (mikä tietysti taas sotkee jalankulun). Hurraa siis tälle muutokselle!

Ensireaktioni oli muuten kuitenkin se, että kahden pysäkin yhdistäminen yhdeksi (Caloniuksenkadun ja entisen kotipysäkkini Perhonkadun kohdalla olevat pysäkit yhdistetään yhdeksi Arkadiankadun kohdille) pitkittäisi liikaa kävelymatkaa pysäkille. Otso Kivekäs on kuitenkin avannut asiaa kuvallisesti blogissaan ja näyttää siltä, että yhdistäminen ei olisikaan kohtuutonta. Vai mitä mieltä olet?

Jossain vaiheessa oli käsitys, että kadun puut kaadetaan pyöräilyn takia. Näinhän asia ei siis ole, vaan kyse on puuston uusimisesta koko kadunmuutostöiden yhteydessä. Muutamaa puuta lukuunottamatta kaikki puut tullaan korvaamaan uusilla. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kannattaisi luopua tällaisestä ”kaadetaan kaikki puut samalla” -mentaliteetista ja vaihtaa puut osissa. Nyt voisi vaihtaa vain huonokuntoiset (minulla ei tosin ole tietoa siitä, kuinka suuri osa puista on todella huonossa kunnossa) ja hankkia tilalle mahdollisimman pitkälle kasvaneita puita.

 

 

 


Posted

in

, ,

by

Comments

6 vastausta artikkeliin “Mechelininkadun muutoksia – puut voisi vaihtaa osissa?”

  1. Hex avatar
    Hex

    Mielestäni sporapysäkkien yhdistely on hyvä idea.

  2. Quelq'un avatar
    Quelq’un

    Voisiko kaupunki ”myydä” tehokkaammin uusittavia puita nimikkopuiksi? Toisin sanoen, jos haluaisin ”oman” puun, voisin maksaa siitä kaupungille. Kaupungille pienen pieni tulovirta.

  3. Laura Nordström avatar
    Laura Nordström

    Kiinnostava idea!

  4. matti avatar
    matti

    Miksi te ette voi pyöräillä jossain muualla? Mechelininkadun, kuten koko helvetin kaupunginkin, liikenne toimii vitun huonosti. Ei mechelininkadun kaltaista pääväylää voi muuttaa yksikaistaiseksi. Tässä paskamaassa voi muutenkin ajaa pyörällä vain puolet vuodesta, joten tämänkaltaiset pyörätiet ovat naurettavaa paskaa. Taidatte myös kannattaa pakkoruotsia? VITTU.

  5. Tiina avatar
    Tiina

    Lohdutin itkevää tytärtäni tänään, kun tajusimme, että Mechelininkadun puista on suuri osa jo kaadettu. Tulemme elämään nyt Helsingin saasteisimmalla kadulla, meteli asunnossamme lisääntyy ja näkymät naapuritaloon ovat nyt kesät talvet avoinna. Pyöräilijät ja raskasliikenne vieretysten tulevat aiheuttamaan lisää vaaratilanteita. Järjetön päätös todellakin toteutuu. Helsingin harvoista puistobulevardeista yksi on nyt lopullisesti tuhottu. Pyörätie merenrannan läheisyydessä lähes koko Mechelininkadun mittaisena luontopolkuna olisi voitu helposti toteuttaa noin 100 metriä lännempänä. Siellä useimmat pyöräilevätkin.
    Olen järkyttynyt, pettynyt ja surullinen. Tuhansien ihmisten asuinalueen vihernäkymä on tuhottu.

    1. Laura Nordström avatar
      Laura Nordström

      Hei vielä, ymmärrän todella hyvin tuskan, kun alkuperäiseen blogiinikin laitoin. Kannatin sitä, että puita kaadettaisiin minimaalisesti. Olin tästä myös yhteydessä lautakunnan jäseniin. Yksi seikka on kuitenkin hyvä tiedostaa: puita ei kaadettu pyöräteiden takia. Syyksi puiden kaatamiselle on ilmoitettu se, että tien alta uusitaan kaikki kunnallistekniikka, ja puiden juuret eivät olisi kestäneet sitä. Onneksi virasto sentään lupaa seuraavaa: ”Vanhojen puiden kaato etenee kadunrakentamisen aikataulussa ja uudet taimet istutetaan mahdollisimman kookkaina.” http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/rakennusvirasto/mechelininkadun-peruskorjaus-alkaa-katupuiden-poistamisella?pd=v

      Tästä on nyt pidettävä ainakin kiinni.

      Katu on itsellenikin läheinen, koska asuin sen lähellä hyvin pitkään. Puut olivat todella kauniit.