Palautteet sotepalveluista ja sateenkaarinuorten hyvinvointi

Tänään sotelautakunnassa käsitellään seuraavat asiat:

1) Sosiaali- ja terveysviraston asiakaspalautekanavista saatu tieto 2013−2015

Asiakkailta kerätään palautteita useilla menetelmillä:
– verkossa
– pikapalautelaitteilla
– muistutuksista ja kanteluista
– sosiaali- ja potilasasiamiesten tilastoista
– asiakastyytyväisyyskyselyistä
– asiakasraadeilta
– kokemusasiantuntijoilta

Yleisesti ottaen helsinkiläiset arvostavat kunnan palveluja ja ovat tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja palveluihin. Tyytymättömyyttä puolestaan aiheutuu siitä, että tiedon saanti tai palvelujen löytyminen koetaan vaikeaksi. Asiakkaat myös pettyvät palvelujen saatavuuteen, he ovat joutuneet jonottamaan tai odottamaan palvelua

Netin kautta eniten palautteita kohdistuu suun terveydenhuoltoon, sähköiseen asiointiin, terveysasemien toimintaan ja toimeentulotukeen. Palaute koskee yleensä joko palvelun saatavuutta, henkilökunnan toimintaa (saatu hoito ja/tai kohtelu) tai tiedon löytymistä.

Happy or not-koneet: Noin 80 % asiakkaista on erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun.

Palvelun saatavuus näyttää useimmiten olevan koettu ongelma.

Kehittämistoimia on tehty, mm. kokemusasiantuntijoiden käyttäminen on kannatettavaa. Aion kysyä, miten tiedon saatavuudessa puhelinnumerouudistus (terveysneuvonnan säilyttäminen) on onnistunut.

Jatkotoimet:
-Lautakunnalle palautekanavista saatua tietoa raportoidaan kerran vuodessa.
-Asiamiesten raportit kerran vuodessa (lautakunnalle, kh).
-Kehitetään jatkuvaa asiakasviestintää: verkkosivuille rakennetaan paikka
palautekanavista kootulle tiedolle suomeksi ja ruotsiksi
http://www.hel.fi/www/sote/fi/palaute/osallistu-ja-vaikuta/ http://www.hel.fi/www/sote/sv/respons-och-kontaktuppgifter/delta-och-paverka/

2) Suun terveydenhuollon palvelusetelin arvo

Esitetään, että suun terveydenhuollon palvelusetelin arvo on pääsääntöisesti 25 % alempi kuin oman vastaavan toiminnan nettokustannus. Näin voidaan sosiaali- ja terveysviraston strategian mukaisesti laajentaa palvelusetelin käyttöä ilman, että kaupungin kustannukset nousevat.

Kysyin nykyisten toimenpiteiden nettokustannuksia ja sain tiedon.

3) Opioidiriippuvaisten korvaushoidon hankintapäätöksen täydentäminen

Ok. Tekninen täydennys

4) Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Anna Vuorjoen ym. sateenkaarinuorten hyvinvoinnin edistämistä koskevasta valtuustoaloitteesta

Ei lupaa nähdäkseni tarpeeksi kehittämistoimia, joten tähän tekeillä tarkennusesitys.

5) Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Koillis-Helsingin lähimmäistyö Milja ry:n anomuksesta lainojen lyhennysvapaan myöntämiseksi

Ok. Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että kaupunki ostaa tällä hetkellä 12 tehostetun palveluasumisen paikkaa yhdistykseltä, eikä näe estettä sille, että yhdistyksen tilapäisen likviditeetin kireyden vuoksi laina-aikaa pidennettäisiin esitetyllä tavalla.

6) Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kiinteistöviraston tilakeskukselle Outamon lastenkoti osasto Nelosen tarveselvityksestä ja hankesuunnitelmasta

Ok.

Koko lista täältä.

Aiemmat kirjoitukseni sotelautakunnasta täältä.


Posted

in

,

by

Comments