Tiistain sotelautakunnan listalla on todella painavaa tavaraa.
Ensinnäkin vuoden 2015 budjetti: Valtuuston hyväksymä raami on todella tiukka myös sotepalveluille. Budjetti nousee vain 10,3 milj. euroa (0,7 %) vuoden 2014 talousarvioon nähden. Samalla esimerkiksi palkat nousevat 1,6 prosenttia ja väestön määrä (ts. palvelujen käyttäjien) määrä lisääntyy. Tämä uhkaa palvelujen toteuttamista laadukkaasti, minkä tulemme viestimään myös valtuustolle. Jos syksyn budjettineuvotteluissa on jotain ylimääräistä jaettavaa, tulisi sitä käyttää helsinkiläisten mielenterveyspalveluihin, lastensuojeluun ja muihin soten elintärkeisiin palveluihin.
Samalla on todettava, että Helsingin taloustilanne on niin heikko, että kaikki kärsivät. Tämä näkyy meille annetussa soten budjetissa. Tilanteeseen vastataan vähentämällä kaikkialla aina lastensuojelusta vanhuspalveluihin laitoshoitoa ja lisäämällä avopalveluja, koti- ja perhehoitoa. Jotta palvelut eivät heikkene, tulee todella avohoitoon tehdä kunnon satsauksia samalla kun laitospaikkoja vähennetään. Välillä kuulee myös sanottavan, että laitoshoidossa on niin huonokuntoisia ihmisiä, ettei heitä voi siirtää kotiin. Näin ei kuitenkaan ole viraston mukaan…
Kehitysvammaisten asumisen kohdalla siirrytään myös laitosmaisesta asumisesta yksilöllisempään. ASU-hankkeessa otetaan vuoden 2015 aikana otetaan käyttöön Majakan, Hermannin ja Savulaisten asuntoryhmät, jotka kaikki tarjoavat palveluja lapsuuden kodeistaan muuttaville henkilöille.
Rahatilanne vaatii myös enemmän sähköisiin palveluihin siirtymistä. Onneksi uudessa virastossa on yhdistetty sosiaali- ja terveyspalvelut, joten toivottavasti myös ihmisten hoitopolut paranevat ja tehostuvat ilman turhia raja-aitoja. Esimerkiksi virasto lupaa, että päihde- ja mielenterveyspalveluja tarvitseva asukas saa hoidon tarpeen arvion jonottamatta sekä hoitosuunnitelman ja hoidon viiveettä oikeassa paikassa. Lastensuojelun asiakaslasten vanhemmille luodaan mielenterveys- ja päihdeongelmien konsultaatio- ja hoitoonohjausmalli. Lastensuojelun laitoshuollossa oleville nuorille turvataan asumispolku.
Yksi tärkeä palveluja yhteen kokoava hanke on perhekeskus, jota pilotoidaan vielä tänä vuonna. Tästä on ollut jo kohinaa, kun on uutisoitu Kallion terveyskeskuksen joutuvan muuttamaan pois pilotin tieltä. Tästä tehdään päätökset vasta syksyllä, mutta mielestäni perhekeskus tulisi sijoittaa muualle, sillä Kallion terveyskeskus on kaupungin ruuhkaisin ja erinomaisten liikenneyhteyksien päässä.
Satsauksia ennaltaehkäisevään hoitoon tehdään myös, mikä on hyvä. Selvitetään mm. terveystarkastuksista poisjääneiden lasten ja nuorten tilanne ja tehdään syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten tukemisesta yhteinen prosessi mm. varhaiskasvatuksen, opetustoimen ja nuorisotoimen kanssa.
Tulen ehdottamaan, että sosiaalityöntekijä tapaisi kaikki alle 25-vuotiaat toimeentulotukea hakevat henkilökohtaisesti, kuten strategiamme edellyttää.
Palvelujen parantamiseen ja ennaltaehkäisyyn liittyy myös kotikäyntien lisääminen. Kokouksessa käsitellään suunnitelma pilotista ensimmäistä lastaan odottaviin perheisiin toteutettavasta kotikäynnistä. Tämä koskisi niitä perheitä, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Tämä on todella tärkeä ajamamme muutos. Tämä olisi siis lisäystä kotikäynteihin, sillä synnytyksen jälkeinen kotikäynti säilyy ja sen halutaan toteutuvan 100-prosenttisesti.
Valtuuston budjettiraamin vaatimat 11 miljoonan leikkaukset palveluihin jaetaan tässä vaiheessa tasaisesti, mutta ne tullaan kohdistamaan tarkemmin syksyn aikana käyttösuunnitelmia laadittaessa. Tässä en halua, että lautakunnalle annetaan säästökohteita yksittäisinä palasina, vaan asia on katsottava kokonaisuutena, jotta kaupunkilaisten valitsemilla päätöksentekijöillä on aito mahdollisuus punnita, mihin säästöt kohdennetaan. Helppoa tämä ei tule olemaan!
Muita lautakunnan asioita ovat mm:
-lausunto Palmian tulevaisuudesta
-lausunto sosiaalihuoltolaista
-sähköisen toimeentulon asiointijärjestelmän hankinta (palvelu paranee!)
-Kustaankartanon remontti
Muut kirjoitukseni liittyen sosiaali- ja terveyslautakuntaan
Comments
2 vastausta artikkeliin “Riittävätkö rahat sotepalveluihin?”
Muuten esitysten mukaan, paitsi
-pöydälle vahingonkorvausvaatimus, Palmia-lausunto
-budjettiin ja sosiaalihuoltolakilausuntoon muutoksia
http://www.hel.fi/static/public/hela/Sosiaali-_ja_terveyslautakunta/Suomi/Paatostiedote/2014/Sote_2014-06-03_Sotelk_12_Pt/index.html
1) Budjetti
Vasemmistoliiton palautusesitys ei mennyt läpi (8-5). Pointtimme: toimimme valtuuston antamissa raameissa ja tuomme nyt tämän yhteydessä esille huolemme rahojen riittävyydestä valtuustolle, kun se päättää budjetista. Suurin ongelma on se, että soten budjetissa ei ole huomioitu väestönkasvua, jolloin sopeutustarve on jopa suurempi kuin kaavaillut 11,3 miljoonaa. Sopeuttamista on myös se, että suoritemäärätavoitteet pysyvät samana, kun väestö kasvaa (vaikkakin virastolla on tähän hyviä suunnitelmia). jolloin todellisia sopeutustoimia myös se, että palvelumäärät samat kuin aiemmin. Todelliset päätökset tehdään kuitenkin käyttösuunnitelmissa ja nämä tulee valmistella kunnolla kokonaisuutena, ei saa tuoda tipoittain. Tästä siis tulee tämän vuoden toinen suuri vääntö (toinen on kesän jälkeen tuleva soteverkko).
Hyväksyimme siis seuraavan lausuman, joka tuo esille lautakunnan huolen rahojen riittävyydestä:
”Lautakunta esittää vakavan huolensa v.2015 kaupunginhallituksen ohjeiden mukaisesti valmistellun sote-budjettiraamin tiukkuudesta. Budjettiraamin todellinen kasvuvara edelliseen vuoteen verrattuna, vain 0,7%, tarkoittaa käytännössä palvelutason ankaraa leikkauslinjaa ja henkilöstön ehkä suhteettoman suurta työtaakan kasvua, kun kohdeväestö samanaikaisesti kasvaa voimakkaasti. Sote-viraston jo tekemät ja tulevat rakenteelliset ja prosessien ja tilojen tehostamistoimet vaikuttavat vasta muutamien vuosien kuluttua. Siksi virastolla tulisi nyt olla riittävät taloudelliset mahdollisuudet jatkaa palvelumallien uudistamista, ennaltaehkäisyn tehostamista ja uusien teknologioiden käyttöön ottamista. V. 2015 niukka budjettiraami ei tue näiden näiden tavoitteiden hyvää saavuttamista. Väestörakenteen muutoksesta, palkankorotuksista ja valtion toimista johtuvat kustannuspaineet ovat suuret, kuten budjetin esittelytekstissä kerrotaan. Nämä asiat lohkaisevat budjetista heti alkuun leijonan osan ilman, että varsinaisia uudistuksia on kyetty edes tekemään. Lautakunta vetoaa kaupunginhallitukseen, että se v.2015 lopullista budjettia valmistellessaan korottaa sote-budjetin kasvuvaraksi vähintään 1,7%, jolloin noin 22 miljoonan euron lisäys sote-budjettiehdotukseen antaisi välttämättömät lisäresurssit palvelujen kehittämiseen ja toimintojen uudelleen organisointiin ilman, että väestön palveluista joudutaan leikkaamaan rajusti.”
Läpi meni myös meidän kannattama Vasemmiston muutos, että budjetissa ei linjata neliöiden vähentämistä (olemme sitoutuneet, etteivät kasva, kuten kaupunkistrategia määrää) tai että verkosta linjattaisiin vielä mitään.
Kyselin useita kysymyksiä liittyen palveluseteliin, lastensuojelun resursseihin, suoritemääriin yms. Kaikkiin tuli kohtuullinen vastaus.
Olin ajatellut tekeväni lisäyksen kaikkien alle 25-vuotiaiden toimeentulotukiasiakkaisen sosiaalityöntekijän tapaamisesta, mutta sain tarpeeksi hyvät perustelut, miksi tässä taloustilanteessa kannattaa priorisoida ne 2/3 nuorista, jotka nyt tavataan.
2) Budjettialoitteista
Kysyin mm. harmaan talouden torjuntaan ostopalveluissa ja siihen tuli hyvä vastaus
Malinin aloitteeseen tuli lisäys; ”Lautakunta toteaa, että resurssien riittävyydellä ja käsittelyajoissa pysymisellä on suuri merkitys toimeentulotukiasiakkaiden hyvinvoinnin kannalta. Lautakunta pitää perusteltuna, että työllisyyden hoidon määrärahoja käytetään jatkossakin määräaikaisten etuuskäsittelijöiden palkkaamiseen tilanteissa, joissa lakisääteiset määräajat ovat vaarassa ylittyä.”
3) Suunnitelma pilotista ensimmäistä lastaan odottaviin perheisiin toteutettavasta kotikäynnistä
Tämä todella hyvä juttu, sillä tämä on ollut satunnaista ja nyt systematisoidaan. Rahat eivät riitä tässä vaiheessa ihan kaikkien luona kotona käymistä ennen synnytystä.
4) sosiaalihuoltolaki
Tuli muutoksia:
-ehdotuksestani poistettiin jyrkkä vastutus seuraavalle asialle: ”Ehdotetun 14 §:n 3 momentin mukaan lapsen ja perheen palveluntarpeen johtuessa oleellisilta osin puutteellisista asumisoloista tai asunnon puuttumisesta, kunnan on viivytyksettä korjattava puutteet asumisoloissa tai järjestettävä tarpeen mukainen asunto”
-”Lautakunta esittää lisäksi, että sosiaalihuoltolainsäädännön uudistuksessa huomioidaan sosiaalihuoltolaki ja kaikki erityislait tasapainoisena kokonaisuutena, ja sosiaalihuoltolaissa pyritään lasten ja perheiden palvelujen lisäksi muiden erityisryhmien palveluiden huomioimiseen tasapuolisesti.”
-perheen yhdessä sijoittamisen vastustus pois
Ei läpi ehdotus: ”Lautakunta pitää tärkeänä, että vaativia sosiaalihuollon tehtäviä suorittavilla työntekijöillä on sosiaalityöntekijän kelpoisuus kaikissa sosiaalihuollon palveluissa.”
Aurorasta:
Tässä tämän päivän lautakuntakeskustelun pohjalta meidän vihreiden lautakuntajäsenten ajatuksia asiasta:
Keskustelimme tänään pitkästi lautakunnassa kaupunkilaisia tästä paljon kuohuttavasta asiasta. Uutisointi on ollut valitettavasti hieman harhaanjohtavaa, sillä useat ovat olleet siinä käsityksessä, että koko palvelu lakkautetaan. Virasto on epäonnistunut tiedottamisessa. Kyse on äärimmäisen tärkeästä, jopa ihmishenkiä koskevasta asiasta, joten lautakunta katsoo muutoksen perään nyt erittäin tarkasti.
Seuraavat seikat on hyvä huomioida:
1) Korostamme, että kyseessä ei ole säästö. Henkilöstö ja raha eivät vähene.
2) Muutos perustuu lainsäädäntöön eli päivystysasetukseen, jonka mukaan psykiatrinen päivystys tulee järjestää yhdessä somaattisen päivystyksen kanssa. Tämä on periaatteessa ihan järkevää ja näin jo kaikkialla muualla Suomessa. Nykyinen tilanne on asetuksen vastainen. Auroraan ei kannata tuoda somaattista hoitoa.
3) Taustalla on käyttösuunnitelman kirjaukset:
a. ”Vuoden 2014 aikana päivystyksen resursseja Malmin sairaalassa vahvistetaan integroimalla psykiatrista ja päihdehuollon päivystystä somaattisen päivystyksen yhteyteen päivystysasetuksen vaatimusten mukaisesti.” ”Vuonna 2014 valmistaudutaan päivystysasetuksen voimaantuloon siten, että psykiatrian ja päihdepalveluiden päivystyksellisiä toimintoja siirretään Malmin sairaalan yhteyteen. Samassa yhteydessä järjestellään Auroran sairaalan psykiatrian päivystyksen sekä psykiatria- ja päihdekeskusten akuuttitoimintoja tarkoituksenmukaisemmaksi kokonaisuudeksi.”
4) Asia on nyt tyoryhman kasittelyssa, joten lopulliset paatokset tehdaan myohemmin. Olemme vaatineet asian tuomista lautakunnan paatokseen, kun paatoksien aika on. Koska asia on vasta kasittelyssa moneen yksityiskohtaan ei ole vastauksia. Esimerkiksi ei tiedeta, onko paivystys pelkastaan Malmilla vai myos Haartmanissa. Kaikki on auki.
5) Mitä me haluamme ja mitä olemme lautakunnassa vaatineet:
a. Palvelutaso ei saa huonontua. Somaattisen ja psykiatrisen yhdistämisen hyöty on se, että palveluja saa samasta paikasta. Tulevaisuudessa moniongelmaisten, joiden hoito vaatii sekä somaattisen että psykiatrisen puolen hoitoa saavat ne samasta paikasta.
b. Tärkeintä on varmistaa, että Malmilla ja Haartmanissa on osaava henkilökunta (psykiatri ja hoitaja) 24h paikalla. (On luvattu, että paikkaan pääsee 24 h, mutta henkilöstöstä ei ole vielä mitään esitystä.). Nyt Aurorassa on hoitohenkilökunnan lisäksi aina paikalla psykiatri, jos psykiatrinen päivystys jaetaan Malmin ja Haartmanin kesken, riittääkö joka vuoroon (myös öisin) psykiatreja?
c. Odotustila on oma ja rauhallinen ja vastaanottotila on oma ja rauhallinen. (Tämä voi olla vaikeaa tilojen takia, tätä puskemme erityisesti.)
d. Psykiatrinen päivystys on matalan kynnyksen paikka eli sinne voi kävellä ilman lähetettä. Nythän Aurorakin on virallisesti lähetepoliklinikka, mutta käytännössä sairaanhoitajalle on päässyt suoraan kadulta ja nopeasti – tämä on ollut erinomainen ja tarpeellinen palvelu. (Meille vastattiin, että päivystykseen pääsee ilman lähetettä.)
e. Avopuolen pitää parantua (lisää resursseja), jotta esim. reseptien uusimiset ja vastaavat voidaan hoitaa poliklinikoilla vaivatta (nykyisin tätä tehty jopa päivystyksessä).