Meillä ei ole tällä kertaa tämän päivän lautakunnan asioihin muutosesityksiä, mutta olemme tyytymättömiä uutisissakin pyörineisiin romanien hätämajoituksen puutteeseen (tässä seuraava vaihe on vastaus oikeusasiamiehelle) ja vammaisten kuljetuspalvelukysymykseen (tätä heikennystä vastaan olemme taistelleet). Ensimmäisestä meillä on jo soteviraston faktat ja näkemys tiedossa, mutta asiasta varmasti taas keskustellaan tänään. Olemme lautakunnan jäseninä kirjoittaneet Helsingin Sanomiin sillä kärjellä, että majoitus on järjestettävä ja järkevin lienee ostaa se ulkopuoliselta toimijalta, joka on tuttu jo majoittujille (kuten Diakonissalaitos). Tätä painotamme myös tänään kokouksessa.
Tämän päivän kokousasiat:
1) Talousennuste on lähtökohtaisesti ok.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetin arvioidaan ylittyvän noin 8,7 milj. eurolla. Ylitys selittyy kokonaisuudessaan vastaanottokeskusten ylityksestä, joka on 9,6 milj. euroa (mutta tämän korvaa valtio). Ilman vastaanottokeskuksia sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetti alittuisi 0,9 milj. eurolla. Osastojen toiminta on ennusteen mukaan kokonaisuutena toteutumassa hyvin lähelle budjetoitua kaikissa toiminnoissa.
Ongelmana on HUS: Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin talousarviokohta ylittyy merkittävästi, ensimmäisen arvion perusteella 33 miljoonalla eurolla. HUS on käynnistänyt sopeuttamistoimien suunnittelun. Sopeuttamistoimia seurataan tiiviisti HUS:n ja Helsingin yhteistyörakenteissa, mutta toimet eivät tule missään tapauksessa poistamaan merkittävää budjettiylitystä.
Olen kysynyt tarkemmin terveysneuvonnan ja päihde- ja psykiatrian käyntiluvuista ja saanut niihin tyydyttävät vastaukset.
2) Pöydältä vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutus
Esitetty hoitajamitoitus on 0,5-0,6 (sama omassa ja ostetussa palvelussa) per asukas. Tästä mitoituksen nostamisesta on keskusteltu, mutta ainakin virallisesti nykymitoitusta on pidetty riittävänä (erityisesti verrattuna muuhun maahan) ja toisaalta vanhusten tilannetta palveluasumisessa voi parantaa enemmän hoitajien mitoittaminen kyseisen paikan asukkaiden vaativuuden ja toimintakyvyn mukaan tai muuten hoitajien jaksamisen tukeminen. Olisihan toki aina hyvä palkata lisää käsiä hoitamaan, mutta mitoituksen nosto 0,1:lla maksaisi 22,5 miljoonaa. Koska budjettimme on hyvin tiukka, näemme, että lisäresurssit on sijoitettava ensisijaisesti kotihoitoon. Kotihoidossa tilanne on hankalampi ja asiakasmäärä kasvaa koko ajan. Haluamme vanhuksille oikeuden omaan itsenäiseen elämään laitosten sijaan kotona. Tähän tarvitaan lisää hoitajaresurssia, myös siksi, että voitaisiin myös toisaalta valvoa paremmin, että liian huonokuntoisia vanhuksia ei pakoteta pärjäämään kotonaan.
3) Hammaslaboratoriopalvelut, optiokauden käyttöönotto
4) Hammaslaboratoriopalvelujen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä hankintavaltuudesta päättämine
Tässä esitetään hankintapäätösprosessien keventämistä niin, että lautakunta hyväksyisi vain kriteerit ja osastopäällikölle siirrettäisiin hankintapäätös ja optiopäätös. Tätä mietimme vielä, mutta mitä luultavimmin esitys on kelvollinen.
Aiemmat kirjoitukset liittyen sosiaali- ja terveyslautakuntaan.
Comments