Julkaistu Helsingin Sanomissa 8.2.
Länsimetro lisää myös yömetron tarvetta. Metron yöliikennöinti tulee selvittää mieluiten nyt, kun Espoon bussiliityntäliikenne on vielä neuvottelematta.
Helsingin joukkoliikenteen käyttäjillä oli vuonna 2014 hieno mahdollisuus käyttää metroa myös yö aikaan. Erittäin monien matkustajien riemuksi metro kulki perjantaisin ja lauantaisin noin puoli kahteen asti yöllä.
Kuitenkin syksyllä 2014 HSL:n hallitus päätti lopettaa pidennetyn viikonloppuliikennöinnin. Perusteluissa viitattiin kustannusten kalleuteen ja Helsingin kantakaupungin sisällä tapahtuvien matkojen suureen osuuteen.
Samalla HSL:n hallitus kuitenkin päätti, että selvitetään ”onko metron yöliikenteessä päällekkäisyyttä bussilinjojen kanssa”. Juuri tätä olivat esimerkiksi Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta ja kaupunginhallitus edellyttäneet omissa yömetroa koskevissa lausunnoissaan.
Tietojemme mukaan tätä selvitystä ei ole tehty. Se olisi erittäin tarpeellinen, sillä vuoden 2014 yömetrokokeilun kustannukset eivät vastaa ideaalitilannetta.
Yhteispeli bussiliikenteen kanssa voidaan suunnitella ja toteuttaa huomattavasti tehokkaammin.
Länsimetron liikennöinti tulee muuttamaan Helsingin ja Espoon välistä bussiliikennettä sekä metron yleistä saavutettavuutta merkittävästi. Tämä antaa oleellisen lisäsyyn tutkia tilanne uudelleen. Metron yö liikennöinti tulee selvittää mieluiten nyt, kun Espoon bussi liityntäliikenne on vielä neuvottelematta.
Metro on yleisesti ottaen kallis investointi. Sen hyöty yhteiskunnalle syntyy käytön maksimoinnista. Kun juuri metron käyttäjät ovat vuodesta toiseen tyytyväisimpiä joukkoliikenteen matkustajia, on kummallista, ettei HSL aktiivisesti etsi tapoja lisätä sen käyttöä.
Myös kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen on lisännyt myöhäisiltaan asti työskente levien työntekijöiden määrää, joten yömetron suosion voisi olettaa vain kasvavan.
Mahdollisuus palauttaa yömetro takaisin on siis selvitettävä pikaisesti.
Antti Möller ja Laura Nordström
Comments